Prijs en uitvoeringen nieuwe C1 bekend

Datum: 06-03-2014

De nieuwe C1 is begin deze zomer leverbaar voor een vanaf-prijs van €9.450,-. Je kunt kiezen uit een 3- of 5 deurs hatchback of als 'Airscape', voorzien van een 800 x 760mm groot vouwdak.

De nieuwe Citroën C1 volgt de bestseller uit 2005 op waarvan er meer dan 760.000 werden verkocht. En voor zover wij kunnen inschatten zou de in Genève voorgestelde nieuweling dat aantal wel eens kunnen gaan overtreffen. Het is in onze ogen een overtuigende exponent van de nieuwe weg die Citroën is ingeslagen. Met z'n guitige oogjes en wenkbrauwen, brede wielkasten en markante achterzijde straalt de pittig ogende en tegelijk vrolijk stemmende stads-Citroën een sterke persoonlijkheid uit. Wat mogen we van Citroëns nieuwe junior verwachten?

Het comfort en gebruiksgemak staan in ieder geval op zeer hoog niveau. Met een lengte van slechts 346cm en breedte van 162cm is het een van de meest veelzijdige compacte auto's op de markt. De electrische stuurbekrachtiging en draaicirkel van 9,6m maken dat hij zich overal thuisvoelt, vering en weggedrag zijn voorbeeldig te noemen. Met een gewicht van slechts 840kg en uitgerust met de nieuwe generatie PureTech motoren zijn verbruik en uitstoot weer verder teruggebracht.

Altijd online, ook in de auto
De C1 maakt je leven makkelijker met de integratie van hedendaagse communicatie-technologie. Het 7" aanraakscherm bijvoorbeeld en 'Mirror Screen', waarmee je de APPs uit je smartphone benadert. Het intuïtief te bedienen 7" aanraakscherm biedt toegang tot radio, telefoon, videospeler en computer. Mirror Screen technologie laat je de APPs uit je smartphone ook in je auto gebruiken: navigatie, telefoonboek, muziek, etc.

De C1 is ergonomisch verbeterd: overal is opberguimte gecreëerd en in het handschoenkastje -met klep- past een 1 liter fles. De kofferruimte van 196 liter komt beschikbaar wanneer je de glazen achterklep opent en wordt door het neerklappen van de achterzetels vergroot tot 780 liter.

Kleuren
Er zijn acht verschillende exterieurkleuren beschikbaar: van ingetogen Caldéra zwart, Gallium grijs, Carlinite grijs of Olijfbruin, tot het uitgesproken Lipizian wit, Smalt blauw, Scarlet rood en Sunrise rood. Ze zullen de dynamiek van de C1 met z'n brede wielkasten en vrolijke frontpartij benadrukken, waarbij de zwarte voorruitstijlen optisch de doorgaande lijn van voorruit naar de zijvensters versterken.
De C1 is overigens personaliseerbaar in two-tone, zoals de twee gelimiteerde en van logo voorziene introductieversies, leverbaar met olijfbruin dak en Lipizan witte body (zie foto van 2-deurs versie, onder). De Airscape variant is altijd tweekleurig: de softtop is leverbaar in Sunrise rood, zwart of grijs.


De gekozen exterieurkleur is ook in het interieur terug te vinden op de deurpanelen, de omranding van de multi-media bediening, de ventilatie-openingen en de basis van de schakelpook.

Tech
Qua techniek is de nieuwe C1 aangepast met een 4 kg lichtere achteras, nieuwe vering en nieuwe schokbrekers en een dikkere stabilisatiestang, die zowel comfort als weggedrag hebben verbeterd. De nieuwe elektrische stuurbekrachtiging en banden met lage rolweerstand maken de C1 tot een zeer scherp sturende en makkelijk hanteerbare auto. De 14" of 15" wielen met wieldoppen dragen daar toe bij en het 15" lichtmetaal geeft de C1 een tikje 'stadse chique'.

Optioneel kan de C1 voorzien worden van een achteruitrijcamera die de beelden op het 7" scherm projecteert. Vaak te vinden op wagens uit het hogere segment zijn de sleutelloze toegang en start van de auto, maar ook dat is nu leverbaar op de Citroën C1.

Nog meer gemak biedt de heuvelassistentie die de auto bij een hellngshoek van meer dan 3 graden automatisch een paar seconden vasthoudt, zodat de bestuurder comfortabel kan wegrijden.

Krachtbronnen
De motorisering bestaat vooralsnog uit twee benzine-varianten: de e-VTi 68 airdream motor met handmatige 5-bak en de VTi68 motor met de elektronisch gestuurde ETG 5-bak met 'kruipfunctie' die een soepeler bediening en vergroot rijcomfort bewerkstelligt.

De C1 wordt ook leverbaar met de nieuwe VTi82 uit de PureTech familie. Deze in Frankrijk gebouwde 1,2 liter 3-cilinder motor met 82pk heeft een verbruik van slechts 4.3L per 100km bij een uitstoot van 99g/km. Met een koppel van 118Nm en accelleratie van 0-100km/u in 11 seconden is deze motor de perfecte partner wanneer je met de C1 de stad wilt ontvluchten.

Niveaus
Er komen drie uitrustingsniveaus met de namen Live, Feel en Shine. De Live instapversie is al heel compleet met 6 airbags, ESP, ASR, hellingassistentie, elektrische stuurbekrachtiging en LED-dagrijverlichting.
Versie Feel voegt daar onder meer nog een radio/MP3 met USB-aansluiting, elektrische ramen en centrale vergrendeling op afstand aan toe.
Shine tenslotte heeft alle bovenstaande zaken plus 15" lichtmetaal, het 7" aanraakscherm met Mirror Screen, achteruitrijcamera en airco. Airscape is alleen leverbaar op de twee hogere versies.

Meer prijzen en gegevens, onder andere een gesprek met de C1 productmanager en mettertijd uiteraard een uitgebreide rij-impressie, volgen later in CitroExpert.

Fred Jansz | Foto's Citroën