Linda Jackson & Arnaud Belloni in Vinkeveen

Datum: 12-06-2019

Afgelopen dinsdag werd in Vinkeveen de autopers door Citroëns CEO Linda Jackson en CMO Arnaud Belloni bijgepraat over de laatste stand van zaken betreffende Het Merk. CitroExpert was er bij.
Sinds het aantreden van Jackson in 2014 maakt Citroën onder het credeo 'building awareness' jaren van gestage groei door; dit jaar het vijfde op rij met 28% toegenomen verkopen. Vorig jaar 1,5 miljoen stuks, waarvan 825.000 in de EU, een record. Citroën hoort bij de snelste stijgers in de top-12 van automerken en is 1 trede gestegen tot positie 4, met als doel 5% van de markt in de EU. Maar ook wereldwijd scoort het merk, dat binnenkort met de C5 Aircross de nieuwe Indiase markt betreedt. Linda Jackson en Arnaud Belloni spiegelen zich aan het doel dat André Citroën zich ooit stelde: een auto voor iedereen. Met de slogan 'Inspired by You', wordt dat naar het hedendaagse vertaald.

Coherent
Citroën moet direct herkenbaar zijn; met coherentie over het hele gamma. Over twee jaar is de hele lijn vernieuwd en in alle segmenten aanwezig. Citroën moet weer uniek zijn -of je het nu mooi vindt of niet- en daarbij is Citroën synoniem met ultiem comfort voor de inzittenden. Te danken aan de 'CAC-vering', die afkomstig is van onder de C3 WRC rallyauto, de comfortabele stoelen, die zitten als je luie stoel thuis, en de geluidsisolatie van de carrosserie. Comfort als uniek verkoopargument. En wat blijkt; de huidige koper is gemiddeld negen jaar jonger dan voorheen én enthousiast.

- In de tweede helft van 2020 wordt de eerste geheel elektrische Citroën
in het C-segment geïntroduceerd -

CO2 penalties
Gedreven door de hoge CO2-boetes die de autofabrikanten boven het hoofd hangen en in lijn met de maatschappelijke bewustwording en acceptatie, werk Citroën hard aan de elektrificatie van het gamma, in 2025 is van elke type een hybride of vol-elektrische variant aanwezig. De eerste helft van 2020 gaat de C5 AirCross als hybride geleverd worden. In de tweede helft van 2020 volgt een geheel elektrische Citroën in het C-segment (bv type Cactus).
Op mijn vraag of Citroën al bezig is met de waterstof-technologie (omdat Duitsland in rap tempo 400 waterstof tankstations aan het bouwen is), antwoordt Linda dat er zeker met partners wordt overlegd over de mogelijkheden van de brandstofcel, maar dat alle aandacht nu eerst naar elektrificatie van het gamma gaat om de Brusselse CO2-penalties te ontlopen.

Urban
Het is een gegeven; in 2050 woont 68% van de bevolking in een stad. 'Urban Mobility' is dan een belangrijk marktaandeel, omdat traditionele auto's uit de stad worden verbannen. Citroën speelt daarop in met het deelbare, elektrische, rijbewijsloze, Ami-One prototype, bestuurd via je smartphone. Een auto voor iedereen! Wil je de stad uit dan komt prototype C-1919 in beeld; ultiem autonoom rijdend comfort, geheel digitaal bestuurd. Ook het kopen van auto's geschiedt steeds meer digitaal: online, iets waar Citroën op inspeelt.

Marketingbaas Arnaud Belloni vertelt enthousiast over de marketing-strategie van het merk. De publiciteitspijlers waar André het merk in de vorige eeuw groot & bijzonder mee maakte, worden deels vertaald naar het heden. Door het creëeren van een community, merkbewustzijn, online boutique, La Maison Citroën, men koestert het verleden en steunt de Citroënliefhebbers, is overal online én in print (...) aanwezig met zeer herkenbare, op de gebruiker gericht Citroën-campagnes. Toen iemand informeerde naar hoe DS het doet antwoordde Belloni: "Wat is DS? Voor DS moet u bij DS zijn. Wij zijn van Citroën".

Veel van het bovenstaande lazen we al in de kolommen van CitroExpert, lees ze er nog maar eens op na. Maar het was desalniettemin een inspirerende ochtend, dankzij de bevlogenheid van Citroëns CEO en CMO.
Fred Jansz | foto Citroën