In memoriam Guy Verrier (1928-2019)

Datum: 07-11-2019

Vanuit Frankrijk komt het bericht van het overlijden van Guy Verrier op 91-jarige leeftijd. In zijn periode als actief coureur kwam Verrier diverse malen voor Citroën uit met DS’sen en SM’s, zowel in de rallysport als op het circuit, maar zijn voornaamste bekendheid dankt hij aan zijn positie aan het hoofd van de sportafdeling van Citroën, destijds Citroën Compétition genaamd.


In het midden Verrier tussen rallyrijders Philippe Wambergue (links) en Jean Claude Andruet (rechts).


Verrier begon zijn sportieve loopbaan als judoka, waarin hij meerdere nationale kampioenstitels behaalde en in dezelfde club judode als Jean-Claude Andruet, die later onder Verrier voor Citroën als rijder in het WK Rally in actie kwam. In 1968 won Verrier, toen al 39 jaar oud, de ‘Volant Shell’, een ondersteuningsprogramma van de oliemaatschappij, waardoor hij mogelijkheden voor de deelname aan races en rally’s kreeg. Zo startte hij ondermeer zeven keer in de Safari Rally, maar ook negen keer in de 24 Uur van Le Mans.

Visa Trophée
Nadat de sportactiviteiten bij Citroën in de tweede helft van de jaren zeventig onder leiding van Marlène Cotton nagenoeg tot nul waren gereduceerd – met uitzondering van de 2CV Cross, die onder de PR-afdeling van Jacques Wolgensinger viel – was er ook geen sportafdeling bij de fabriek meer. Met de komst van de Visa veranderde dat, en Guy Verrier werd in 1980 benoemd aan het hoofd van Citroën Compétition.
De Visa werd een groot succes in de rallysport, ondermeer via de Visa Trophée, een nationale competitie in Frankrijk waardoor tal van rijders ondersteund door regionale dealerorganisaties tegen aanvaardbare kosten aan rally’s konden deelnemen. De Trophée Féminin sloeg eveneens enorm aan, want de deelname van vrouwen was ook PR-matig een strategisch slimme zet. Ook in andere landen werd de Visa in de rallysport ingezet, waaronder ook in Nederland.
Door zijn lage gewicht was de Visa, zeker in de Mille Pistes-versie met vierwielaandrijving, ook op mondiaal niveau best tot een paar leuke prestaties in staat, maar was in de visie van Verrier toch te zwak voor een volledige WK-campagne. Die kwam er wel met de BX 4 TC, maar dat werd een drama. De auto was al verouderd toen hij, na veel te weinig testkilometers bovendien, zijn debuut maakte en de techniek bleek niet opgewassen tegen de eisen van de WK-rallysport op Groep B-niveau. Coureur Andruet uitte zich enkele jaren geleden in een uitvoerig en openhartig interview met CitroExpert ook over de op z’n minst discutabele beslissingen van Verrier op dit vlak.

Incident
Eerder al was er een smet op Verriers blazoen gekomen door het incident met rijder Jean-Luc Thérier tijdens de rally Paris-Dakar in 1985. Thérier, die samen met Michel Vial een door Citroën ingeschreven Visa bestuurde, raakte deels gehandicapt bij een zwaar ongeval, waarbij de auto meerdere malen over de kop sloeg. In tegenstelling tot wat volgens diverse bronnen tussen team en rijder overeengekomen was, bleek Thérier, die op 31 juli van dit jaar overleed, niet verzekerd, wat Verrier werd aangerekend.
Later zorgde Verrier nog voor de nodige initiatieven met de AX in de rally- en racesport, ondermeer de behoorlijk succesvolle deelname met de spectaculaire, 300 pk sterke AX 4x4 Turbo in het Franse Superproduction-toerwagenkampioenschap in 1988. Per 1 maart 1989 nam Verrier afscheid van Citroën, waar hij als sportdirecteur werd opgevolgd door Guy Fréquelin. Verrier vertrok naar Mexico, waar hij sindsdien in Cancun leefde en op 91-jarige leeftijd overleed.

Tekst: René de Boer | Foto: Archief Citroën