Nieuw Duits automuseum bezoek zeker waard

Datum: 29-07-2023

In Dietzhölztal-Ewersbach, een uur oostelijk van Keulen, is in juli het Duitse Nationales Automuseum – The Loh Collection geopend. Een geweldige verzameling van zo’n 150 auto’s, prachtig tentoongesteld op ruim 7.000 vierkante meter, inclusief de nodige Citroëns. Voor de Citroëns hoeft er niet apart omgereden te worden, maar het museum als geheel is een bezoek meer dan waard, zo stelde CitroExpert vast. Wellicht op de terugreis van uw vakantie?

“Nationales Automuseum”, dat klinkt nogal pretentieus, al hadden we in Nederland ooit in Leidschendam en later in Raamsdonksveer ook het Nationaal Automobielmuseum, wat later het schitterende Louwman Museum in Den Haag werd. Het is altijd moeilijk om musea in een ranglijst te zetten, ook omdat iedere verzameling andere accenten heeft, maar de Duitse collectie, in vier decennia bijeengebracht door industrieel ondernemer Friedhelm Loh, mag net als Louwman zeker tot de topcategorie in Europa en zelfs wel in de wereld worden gerekend.

Loh streefde bij het samenstellen van zijn verzameling vooral naar auto’s die op het gebied van techniek, design of sportieve prestaties mijlpalen zetten of anderszins van historisch belang zijn. Van een vroege Benz Victoria uit 1896 tot aan de eerste Ferrari-Formule 1-auto waarmee Michael Schumacher een WK-titel won, van de eerste van slechts 29 ooit gebouwde Mercedes 300 SL’s met aluminium-carrosserie tot aan een Lincoln Continental, de laatste auto waar de Amerikaanse president Kennedy ooit levend uitstapte, enkele uren voor de rit die hem noodlottig werd.


De oudste Citroën in de collectie is een 5 HP Torpédo in bordeauxrood met zwart uit 1925. Het bijbehorende bordje vermeldt dat dit model voornamelijk in het geel verkocht werd en maakt ook melding van het feit dat Opel het model als “Laubfrosch” kopieerde, waar de tot op de dag van vandaag in Duitsland gangbare uitdrukking “Dasselbe in Grün” vandaan komt, omdat de Opels meestal groen waren.


In de centrale hal van het museum, ondergebracht in een voormalig remisegebouw, is een soort van kombocht als op een circuit nagebouwd, waarop belangrijke auto’s uit de automobielgeschiedenis staan opgesteld. Daartoe behoort ook een vroege DS in vert printemps met wit dak, whitewall-banden en rode trompetten aan de achterkant, zoals op de bekende publiciteitsfoto’s van Citroën en zoals ook in miniatuur weergegeven door Norev. Het tentoongestelde exemplaar is een Engels, met rechts stuur.


Natuurlijk ontbreekt ook een 2CV niet, maar het exemplaar in de collectie is geen gewone versie: het gaat om een Sahara, een 2CV met twee motoren en vierwielaandrijving, in prachtige conditie. Bij de officiële opening, voor een exclusief gezelschap, stond de 2CV Sahara buiten opgesteld, samen met een reeks andere compacte auto’s, maar inmiddels staat de auto weer binnen in de grote hal.

Daar is ook een DS “Le Dandy” in mintgroen te zien, een van de 36 auto’s die tegen de achterwand van de hal staan opgesteld in een soort van letterbak, wat er schitterend uitziet. De Chapron-DS staat helemaal bovenin, waardoor we geen details konden vaststellen, maar in een mooi rijtje met een Aston Martin DB5 en een vroege Corvette.


Zit er geen Traction Avant in de collectie? “Nee, die hebben we inderdaad niet”, lacht Florian Urbitsch, directeur van het museum. “Onze Traction Avant is een Bucciali, die heeft ook voorwielaandrijving.” Inderdaad was die, in 1931, ook al voorzien van voorwielaandrijving. Het geëxposeerde exemplaar, een TAV 8-32, is voorzien van een extreem lage carrosserie van Jacques Saoutchik en won prijzen op belangrijke concoursen. “Maar we hebben nog wel een paar Citroëns die op dit moment niet in het museum staan, want natuurlijk wisselen we ook”, aldus Urbitsch. “We hebben nog een Sahara, een 2CV in besteluitvoering, een H…”

Naast de circa 150 auto’s uit de reguliere collectie die tentoongesteld zijn, is er nog tot eind oktober een speciale expositie die is gewijd aan het honderdjarig jubileum van de 24 Uur van Le Mans, ook volledig met auto’s uit de eigen verzameling, inclusief bijzondere exemplaren als een Ferrari P3, Porsche 917 (ex-Gijs van Lennep), Porsche 904 (ex-Racing Team Holland) en Bugatti Type 50.

Het museum bevindt zich aan de Museumsstrasse 1 in Dietzhölztal-Ewersbach in het Duitse Lahn-Dill-Kreis, het beste te bereiken via de Autobahn A45 tussen Siegen en Giessen. Nadere informatie is te vinden via: www.nationalesautomuseum.de

Reportage: René de Boer