90 jaar Citroën in Duitsland

Datum: 04-03-2017

Op 15 februari van dit jaar was het precies 90 jaar geleden dat de toenmalige ‘Citroën-Automobil Aktiengesellschaft’ onder het nummer 6379 werd ingeschreven in het handelsregister van de stad Keulen. Hoewel er al vanaf 1923 Citroëns in Duitsland werden verkocht, vormde die inschrijving in 1927 de officiële start van de bedrijfsactiviteiten van Citroën bij onze oosterburen, waar tot 1935 ook zo’n 20.000 Citroëns geproduceerd werden. Ter gelegenheid van het 90-jarig jubileum werd een reizende tentoonstelling ingericht, die gisteren in Keulen werd geopend. CitroExpert was erbij.

“Als een huwelijk al 90 jaar duurt, dan moet het wel heel goed zijn”, grapte Henri-Jacques Citroën, de kleinzoon van oprichter André Citroën, die als eregast bij de opening van de tentoonstelling ’90 Jahre Citroën in Deutschland’ in het gebouw van de PSA Groupe in Keulen-Gremberghofen aanwezig was. Inderdaad gaat de band tussen het Franse merk en de stad aan de Rijn al negen decennia terug. “Citroën is daarmee de oudste automobielfirma in Keulen”, benadrukte Henriette Reker, de burgemeester van de stad, die eveneens voor de opening van de expositie aanwezig was. Samen met Henri-Jacques Citroën en Wolfgang Schlimme, directeur van Citroën Deutschland, sneed ze een grote taart met jubileumopschrift aan en opende zo symbolisch de expositie.

Op zes tableaus wordt in woord en beeld de geschiedenis van negen decennia Citroën in Duitsland belicht. In de eerste jaren gaat het daarbij om de productie-activiteiten in Köln-Poll. Na de oorlog maakt de importeur een voorzichtige herstart, waarbij de bloei met de modellen 2CV en DS pas in de zestiger jaren echt inzet. In de daaropvolgende jaren wordt de positie van Citroën als importmerk in Duitsland steeds sterker, tot aan het voorlopige hoogtepunt met 101.370 verkochte eenheden in 2009. Daarvan is men nu ver weg, “maar ik ben vol goede moed dat we met een sterk modelprogramma de komende jaren een voorspoedige ontwikkeling doormaken”, stelde directeur Schlimme. Hij kon tevens melden dat de Citroënverkopen in Duitsland over de eerste twee maanden van het jaar 24% hoger lagen dan in dezelfde periode in 2016, wat mede te danken is aan het grote succes van de nieuwe C3.

Naast foto’s van de ontwikkeling van de importeur en de diverse locaties in Keulen zijn ook opnamen van dealers te zien. Ook is er aandacht voor de rol van Citroën in de Duitse autosport, van de Duitse Saxo Cup rond de millenniumwisseling via de successen van Citroën met Sébastien Loeb in de Duitse WK-rally tot aan de recente overwinningen van José María López met de C-Elysée in de WTCC-races op de Nürburgring. Twee vitrines met objecten uit de collectie van Immo Mikloweit, de huishistoricus van Citroën Deutschland, ronden het geheel af.

De tentoonstelling ’90 Jahre Citroën in Deutschland’ is begin april te zien op de oldtimerbeurs ‘Techno Classica’ in Essen en is daarna het hele jaar door bij diverse Citroëndealers in de Bondsrepubliek te bezoeken. In het komende nummer van CitroExpert komen we uitgebreider op de historie van Citroën in Duitsland terug.

Tekst en foto’s: René de Boer