Citroën C4 CAC-tus concept

Datum: 15-03-2017

Indruk-wekkend!

Vraag aan een willekeurige automobilist waar hij het merk Citroën mee associeert. Grote kans dat hij/zij, met in het achterhoofd de legendarische vering van de 2cv en het hydropneumatische systeem, als eerste het woord ‘comfort’ laat vallen. Ondanks het feit dat dit element beslist niet op de achtergrond is geraakt bij Citroën, besloten directie en ingenieurs dat weer tot een speerpunt te maken - we hebben het hier over het al eerder gemelde Citroën Advanced Comfort, dat meer dan alleen een soepel onderstel omvat.

We melden ons bij het ontwikkelingscentrum van PSA in Vélizy-Villacoublay, waar we een afspraak hebben met Claude Cocca, de man die verantwoordelijk is binnen de groep voor  de verbinding met de klanten. Hij vertelt trots hoe na de komst van Carlos Tavares als leider van het PSA-concern en Citroën-directeur Linda Jackson zaken zijn ontwikkeld. Binnen de groep zal de double chevron weer synoniem zijn voor (rij)comfort, met het Citroën Advanced Comfort. Al direct blijkt dat in sommige media de verhalen niet goed weergegeven zijn. De specifieke schokbrekers waar we verderop in dit verhaal in zullen gaan, zijn niet voor alle modellen bestemd. Het woord Comfort (met de hoofdletter C) moet ruim geïnterpreteerd worden, en kan bij de compacte modellen bijvoorbeeld ook uitsluitend over het interieur gaan.
 
Inveren
Maar voor de toekomstige C4- en C5-modellen zal het wel degelijk het onderstel, de directe verbinding tussen de auto en het wegdek betreffen. Claude Cocca laat ons een opengewerkte schokbreker van het nieuwe type zien - iets dat ontwikkeld werd door de ingenieurs van Citroën, in samenwerking met externe partijen. Er zijn hiervoor al een twintigtal patenten aangevraagd, zodat de concurrentie hier niet mee aan de haal kan gaan.

• Lees verder in CitroExpert 122, zowel digitaal als op papier beschikbaar.