Wereldkampioen!

Datum: 26-09-2016

Nadat José-María López tijdens het voorgaande raceweekeinde in Japan al zijn derde achtereenvolgende wereldtitel bij de rijders veiligstelde, veroverde Citroën tijdens het meest recente evenement van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van Sjanghai voor het derde jaar op rij ook de titel bij de merken. Daarnaast ging, en dat was wel voor het eerst, ook de titel in het klassement voor privérijders naar een Citroëncoureur, en wel de Marokkaan Mehdi Bennani, die met een C-Elysée van Sébastien Loeb Racing uitkomt.


Als er één merk tijdens een bepaalde periode ooit zijn stempel op het sinds 2005 in de huidige vorm bestaande WK Toerwagens heeft gedrukt, dan is het Citroën. Boze tongen beweren zelfs dat het huidige TC1-reglement speciaal voor Citroën geschreven zou zijn, maar dat is pertinente onzin. Andere merken waren via de ‘technical working group’ net zozeer bij het opstellen van nieuwe reglementen betrokken, alleen besteedde Citroën vanaf medio 2013 veel meer tijd en geld aan ontwikkeling en testwerk met de nieuwe auto, waardoor het merk vanaf de WTCC-première in 2014 op uitzonderlijke wijze domineerde. In het eerste jaar won Citroën 17 van de 23 races, vorig jaar 21 van de 24 en dit jaar – met nog maar twee in plaats van voorheen twee fabrieksauto’s, aangevuld door enkele privérijders – staat de teller op 11 overwinningen uit de 20 tot nu toe verreden races. Bij de pole-positions (snelste tijd in de kwalificatie – wat slechts één keer per weekeinde kan) is het beeld nog duidelijker: tien uit twaalf in 2014, elf uit twaalf in 2015 en tot nu toe acht uit tien dit jaar.

Niet vanzelfsprekend
Maar goed, andere merken kunnen ook winnen: Honda zegevierde dit jaar al vier keer, Lada won twee wedstrijden, Tom Coronel won met zijn Chevrolet twee races en sinds gisteren in Sjanghai behoort ook Volvo tot de merken met WTCC-overwinningen op hun naam. Dat Citroën dit jaar ook weer wereldkampioen bij de merken zou worden, was mede vanwege de reductie van het aantal fabriekscoureurs dan ook geenszins vanzelfsprekend, temeer omdat met name Honda zich afgelopen winter flink had versterkt. Maar ja, toen bleek een technisch detail van de Honda’s in de beginfase van het seizoen niet in overeenstemming met het reglement, waardoor de Honda-rijders een aantal punten kwijtraakten, en zo was het voor Citroën uiteindelijk nog vrij eenvoudig.

2017: WK Rally
Volgend jaar is het fabrieksteam er niet meer bij, want dan richt Citroën de volledige aandacht op het WK Rally. De C-Elysées zijn echter volgend jaar zonder enige twijfel nog goed genoeg om de nodige races te winnen, zoals Tom Chilton en Mehdi Bennani dit jaar met de C-Elysées van Sébastien Loeb Racing ook al deden. In dat verband doet ook de naam van Tom Coronel als mogelijke rijder van één van de C-Elysées de ronde. In dat geval zou een van de vrijkomende auto’s naar alle waarschijnlijkheid worden ingezet door het Italiaanse team ROAL Racing, waarvoor Coronel al een aantal jaren in het WTCC in actie komt. Daarmee zou voor hem de cirkel weer rond zijn, want hij begon ooit zijn raceloopbaan in de Citroën AX GT Cup.

Tekst René de Boer | foto's Citroën Racing