Trier Citroën-territorium?

Datum: 20-08-2015

Dit weekeinde vindt in de regio rondom de Duitse stad Trier de ADAC Rallye Deutschland plaats, de Duitse ronde van het FIA Wereldkampioenschap Rally. Citroën Racing brengt er twee DS3 WRC’s aan de start voor de reguliere équipes Kris Meeke/Paul Nagle en Mads Østberg/Jonas Andersson, terwijl het jonge Franse talent Stéphane Lefebvre samen met zijn Belgische bijrijder Stéphane Prévot voor het eerst een WK-rally in een WRC-auto rijdt.

Voor Citroën is de Duitse WK-ronde de rally die de meeste successen opleverde. In 2001 was de ADAC Rallye Deutschland, ontstaan uit de samenvoeging van de Hunsrückrallye en de Rallye Deutschland, kandidaat voor WK-status. Die generale repetitie leverde een overwinning op voor Philippe Bugalski met een Citroën Xsara WRC. Vanaf 2002 is het evenement een volwaardige WK-rally. In dat jaar begon ook een unieke zegereeks van Sébastien Loeb, die de rally rondom Trier acht keer op rij won: van 2002 tot en met 2006 met een Xsara WRC en van 2007 tot en met 2010 (met uitzondering van 2009, toen het evenement niet op de WK-kalender stond en daarom niet gehouden werd) met een C4. In 2011, het debuutjaar van de DS3 WRC, zegevierde Sébastien Ogier met de nieuwe auto, wat intern voor heel wat discussie binnen het Citroën-kamp zorgde en uiteindelijk tot het vertrek van Ogier en sportdirecteur Olivier Quesnel leidde. In 2012 won Loeb weer en een jaar later zegevierde de Spanjaard Dani Sordo.

Na twaalf overwinningen voor Citroën, waarvan elf met WK-status, won in 2014 eindelijk eens een rijder van een ander merk. Weliswaar had Kris Meeke met de DS3 WRC op de slotdag kort de leiding in handen, maar de druk was hem blijkbaar teveel: hij reed van het parcours en viel uit. Zo ging de zege naar de Belgische rijder Thierry Neuville, die Hyundai daarmee de eerste WK-overwinning bezorgde.

Dit jaar is Volkswagen hooglopend favoriet voor succes in eigen land. Opmerkelijk genoeg is de ADAC Rallye Deutschland de enige WK-rally die het merk uit Wolfsburg nog nooit gewonnen heeft en men doet er uiteraard alles aan om hierin dit jaar verandering te brengen. Het moet worden gevreesd dat de Citroën-fabrieksrijders daarbij voor weinig serieuze tegenstand zorgen: Kris Meeke streed aanvankelijk weliswaar dapper mee om de derde plaats, maar raakte al op de middag van de eerste dag van de weg en viel daardoor ver terug, terwijl zijn teamgenoot Østberg het te voorzichtig aan deed om een echte bedreiging te vormen. Stéphane Lefebvre daarentegen doet het bij zijn WRC-debuut keurig en rijdt zelfs in de top tien.

Voorafgaand aan de showstart van de rally op donderdagavond, als altijd onder de historische ‘Porta Nigra’ in Trier, die op de werelderfgoedlijst staat, waren de Citroën-rijders aanwezig bij een diner met een select gezelschap van journalisten, waaronder ook CitroExpert. De rijders toonden zich daar optimistisch, wetend dat de Citroëns het in asfaltrally’s traditioneel goed doen en dat de ‘Deutschland’, zoals de rally bij insiders heet, eigenlijk ‘Citroën-territorium’ is. Of liever gezegd: was. Want de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de huidige fabrieksrijders gewoon niet voldoende klasse in huis hebben om een vuist te maken tegen het oppermachtige Volkswagen-team: de Duitse fabrikant bezette na de eerste dag de eerste drie plaatsen in het algemeen klassement. Een samenvatting en de uitslag van de ADAC Rallye Deutschland volgen in de sportrubriek van de komende uitgave van CitroExpert.

Tekst & foto: René de Boer