Sébastien Ogier keert terug naar Citroën

Datum: 28-09-2018

Vijfvoudig rally-wereldkampioen Sébastien Ogier keert terug naar Citroën

Door René de Boer | Foto Citroën Racing

In Bijbelse termen zijn er de zeven vette en de zeven magere jaren, en de vele fans van het merk hopen dat die zeven vette jaren bij het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team nu weer aanbreken met de terugkeer van Sébastien Ogier, die volgend jaar samen met zijn vaste bijrijder Julien Ingrassia met een C3 WRC in het WK Rally in actie zal komen. Daarmee heeft Citroën eindelijk weer een bewezen winnaar in huis.

Afgelopen weekeinde sprak CITROExpert nog met Ogier op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg, waar de Fransman stellig beweerde dat er nog niets aan te kondigen was omtrent zijn sportieve toekomst, omdat er nog geen beslissing zou zijn genomen. Op de opmerking van uw redacteur dat vele fans van het Citroënteam Ogier graag weer binnen de gelederen van het Franse merk zouden zien, lachte de vijfvoudig wereldkampioen. “Ik zal er rekening mee houden”, grapte hij.

Bevestiging
Nu, een week voor de volgende WK-ronde in Wales, komt de bevestiging dat Ogier en Ingrassia volgend jaar voor Citroën rijden. Daarmee keren ze terug in de gelederen van het team waarmee ze eerder al succesvol waren. In 2008 wonnen Ogier en Ingrassia met de C2 Super 1600 de Junior-wereldtitel. Vervolgens maakte het duo tijdens de Wales Rally GB in 2008 zijn debuut in de hoogste klasse met de toenmalige C4 WRC. In 2009 en 2010 kwamen Ogier en Ingrassia in actie met de C4 WRC, resulterend in twee overwinningen, Portugal en Japan, in het tweede seizoen. Voor 2011 volgde de overstap naar de DS3 WRC, waarmee Ogier het teamgenoot Sébastien Loeb steeds moeilijker wist te maken, getuige de overwinningen in Portugal, Jordanië, Griekenland, Duitsland en Frankrijk. Met name de overwinning in Duitsland, waar hij de tot dan toe daar ongeslagen Loeb onttroonde, was een koningsdrama van de eerste orde, compleet met interventie vanuit het hoogste niveau in de raad van bestuur. Het uitvoerige verslag van dag tot dag is terug te lezen in CitroExpert nummer 90.

Langste eind
Uiteindelijk trok Loeb als ‘elder statesman’ aan het langste eind, hij mocht blijven en kreeg ook zijn zin met een toerwagenproject als nieuwe uitdaging. Ogier koos eieren voor zijn geld en stapte over naar Volkswagen, nieuwkomer in het WK Rally vanaf 2013, waarmee hij van het begin af aan succesvol was en vier keer achtereen (2013 tot en met 2016) de wereldtitel won. Nadat Volkswagen onder druk van het dieselschandaal het rallyprogramma eind 2016 onverwacht beëindigde, vond Ogier onderdak bij het privéteam M-Sport van Malcolm Wilson, waar hij met de in eigen beheer ontwikkelde Ford Fiesta vorig jaar andermaal wereldkampioen werd. Vorig jaar al trachtte de toenmalige sportdirecteur Yves Matton Ogier voor dit seizoen weer te laten terugkeren naar Citroën, maar die onderhandelingen liepen op niets uit. Nu is het, na Mattons vertrek eerder dit jaar, diens opvolger Pierre Budar dus wel gelukt.

“Dit geweldige nieuws gaat voornamelijk over mensen die samen een weg inslaan, een menselijk avontuur, verenigd door de wens om samen een nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis te schrijven. Ik ben uiteraard zeer verheugd, Sébastien en Julien terug op het oude nest welkom te heten! Het feit dat ze bij ons aan boord komen is een ongelooflijke oppepper voor het hele team. Iedereen zal nog meer gemotiveerd zijn dan ooit. We ondernemen alles om ervoor te zorgen dat de tweede periode van onze samenwerking iets aan onze prachtige historie in de sport toevoegt en het merk Citroën naar voren brengt. We voelen ons goed!”, aldus Budar.

Volop vertrouwen
Ogier zelf ziet zijn nieuwe positie als kopman van het Citroënteam ook wel zitten. “Ik ben echt enthousiast over het vooruitzicht, met Citroën deze uitdaging te kunnen aangaan. In feite kan ik nauwelijks wachten, want ik ben zeker nog niet vergeten dat dit het team is dat mij de eerste kans bood, in het WK te rijden. Er waren meerdere factoren die mijn beslissing hebben beïnvloed. Het idee om weer met de mensen te werken waarmee het een aantal jaren geleden behoorlijk goed ging, bevalt me zeer. Ook ben ik blij met de kans om te proberen het unieke feit te realiseren, wereldkampioen te worden met het derde verschillende merk. Voor mij is zeker niets vanzelfsprekend, maar ik ben ervan overtuigd dat de auto zeker potentieel heeft en ik heb volop vertrouwen in de mensen in Satory.”

Verbintenis
Over de duur van het contract met Ogier en Ingrassia zijn geen mededelingen gedaan. Eerder liet Ogier doorschemeren, wellicht slechts voor één seizoen een nieuwe verbintenis te willen aangaan, mede omdat hij samen met zijn echtgenote Andrea Kaiser, een Duitse TV-presentatrice, een zoontje van anderhalf heeft. In het persbericht van Citroën wordt echter gesproken over ‘2019 en daarna’. Het ligt in de lijn der verwachting dat Mads Østberg bij Citroën aan boord blijft. De inzet van een auto voor Craig Breen zal voornamelijk een budgetkwestie zijn. Onlangs sijpelde al door dat sjeik Khaled Al-Qassimi met zijn riante sponsorbudget van Abu Dhabi ook al met het M-Sport-team van Malcolm Wilson gesproken heeft, waar hij enkele jaren geleden reed.