Rappe C3 slachtoffer wereldpolitiek?

Datum: 26-06-2018

U hoeft er de kranten maar op na te slaan: De VS eisen van hun handelspartners en de bedrijven uit die betreffende landen dat zij geen zaken meer doen met regime in Teheran. Op straffe van een boycot. Naar we begrijpen trekt PSA zich nu 'vrijwillig' terug uit Iran om de belangen op termijn in Amerika veilig te stellen?

Een grote aderlating van de Fransen. Want niet alleen is de inmiddels hier al klassieke Peugeot 405 (!) daar nog steeds een bestseller, maar de assemblage bij SAIPA van de nieuwe C3 was net opgestart. En dat is niet zomaar een C3, want hij staat/stond in de prijslijsten met uitsluitend de THP165-motor, gekoppeld aan een zesbak-automaat. 'La bombe Citroën' krijgt plotseling een andere, niet gewenste bijbedoeling? 

China
We vragen ons overigens af hoe ver de PSA-directie gaat om hun Amerikaanse avontuur opnieuw te kunnen opstarten. Want als de VS zou vragen ook de belangen in China van de hand te doen...? Ondanks een relatief klein marktaandeel verkoopt men daar heel veel auto's: Citroëns én DS'en.
Wat China en Iran trouwens op Citroëngebied verbindt: er gaan geruchten dat er plannen zijn (of beter: waren) om bij SAIPA de Chinese C3-XR te bouwen. Misschien gaat dit toch nog gebeuren, maar dan gelabeld als Dongfeng en zonder Double Chevron?