PSA Citroën aast op GM's Opel

Datum: 14-02-2017

Vanmiddag is door PSA bevestigd dat er gesproken wordt met General Motors over een samengaan met Opel/Vauxhall. Zou het er na de eerste korte vrijage van 2012-13 nu echt van gaan komen? 

Het is geen geheim dat de Franse en Duitse firma's op diverse vlakken al samenwerken, zo komt de nieuwe mini SUV van Citroën op een gezamelijk platform met Opel te staan en ook bestellers Berlingo/Partner en Combo delen het platform.
PSA is momenteel op het hybride en elektrische front geen voorloper en zou met name geïnteresseerd zijn in deze technieken, die bij Opel al in consumentenmodellen zoals de Ampèra en Ampèra-e zijn geïmplementeerd.

PSA/Citroën is vele malen groter dan Opel/Vauxhall, dat eigendom is van het Amerikaanse General Motors en nog steeds niet winstgevend is. En mede door de recente Brexit is het vooruitzicht op winst door de koersval van het Brits Pond alleen maar minder geworden. Wellicht een reden voor het Amerikaanse GM om groen licht te geven, mochten de gesprekken tussen Opel en PSA/Citroën slagen, wat mede zal afhangen van de rol van grootaandeelhouders Dongfeng (China) en de Franse staat.

Als de overname slaagt wordt het nieuwe concern met 16.3% van de markt Europa's tweede autobouwer met alleen Volkswagen (24.1%) nog boven zich. Niet alleen de onderdelen-inkoop wordt daarmee lucratiever, ook op vele andere fronten is zo'n samenwerking kostenbesparend.

Daarnaast aast PSA/Citroën/DS al decennia op een terugkeer naar de Amerikaanse markt en een liaison met General Motors zou dit wel eens kunnen bespoedigen. Met name interessant voor het high-end merk DS, denk daarbij aan een 100% elektrisch model als de e-Tense.

Wat een eventueel samengaan betekent voor de onafhankelijkheid en identiteit van de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall zal de toekomst ons leren.

Fred Jansz

Deze enthousiaste Duitse dealer is er al helemaal klaar voor! (foto René de Boer)
Deze enthousiaste Duitse dealer is er al helemaal klaar voor! (foto René de Boer)