In herinnering: Karel Suyling

Datum: 15-11-2014

Triest nieuws. Begin november overleed Karel Suyling - nestor van unieke Nederlandse Citroën-advertenties en andere uitingen van de importeur, bovendien was hij -misschien nog wel belangrijker-  een zeer aimabel man.

Karel begon -als 2cv-rijder!- zijn carrière voor het ook door hem geliefde merk in 1958. Aanvankelijk waren zijn advertenties nogal poëtisch, voorzien van vrijstaand gemaakte foto’s en veel tekst. Teksten die werden geschreven door woordkunstenaars als Hans Ferrée en Dimitri Frenkel Frank. De gedurende deze periode geplaatste DS- en ID-advertenties werden in een map gebundeld door de importeur uitgegeven. Vanaf begin jaren ’60 verschoven Suylings reclames meer richting grafische kunst: grote witvlakken, bijzondere lettertypen, weinig tekst en hard afgedrukte, ongerasterde foto’s – een combinatie die zijn handelsmerk werd. Van kleur werd slechts sporadisch gebruik gemaakt, eigenlijk alleen voor kaarten en uitnodigingen. Vanaf 1972 liepen de Nederlandse reclame-uitingen van Citroën veelal synchroon met de Franse campagnes en nam men afscheid van Karel Suyling en diens bijzondere werk.

Lees het lange interview met Karel in CitroExpert 81
Karel Suyling in 2010. Foto Michiel Sablerolle
Karel Suyling in 2010. Foto Michiel Sablerolle