Hybrid Air

Datum: 21-07-2014

Zoals we al eerder meldden in CitroExpert, lijkt de PSA-groep meer in hydrauliek dan elektriek te zien – we hebben het dan over de aandrijving. De eerste prototypes van deze zogenaamde Hybrid Air’s die rondrijden hebben dan wel geen Double Chevron maar een Leeuw op de motorkap, maar de ervaringen lijken uitermate positief te zijn.

Simpelweg komt het er op neer dat een kleine benzinemotor samen met remenergie wordt gebruikt om gas onder druk te brengen, druk die dan later weer door de hydraulische motor gebruikt kan worden om op te trekken en te rijden.

Bij de eerste persritten (in een Peugeot dus, helaas) zijn de reporters enthousiast, tijdens een rit door Parijs kon voor ruim 60% gebruik worden gemaakt van die opgeslagen energie, zonder dat de benzinemotor aansloeg.

Naar verwachting komt het systeem over drie jaar beschikbaar voor de koper. Het zal dan een meerprijs van 1500 tot 2000 euro hebben ten opzichte van een dieselversie – terug te verdienen binnen één jaar vanwege het veel lagere verbruik?! Want het testprogramma heeft als titel meegekregen ‘Objectif 2 litres’ – oftewel: het streven naar een benzineverbruik van 1:50...

Bijgaand getoonde C3 Hybrid Air stond eerder op Genève, toen werd het brandstofverbruik nog ingeschat op 1:35.
PSA schijnt de nodige patenten van dit systeem al op zijn naam te hebben staan, dus de kans is groot dat het een exclusiviteit voor de groep wordt.


Foto PSA Mediathèque