Herfstige A t/m ZX-Markt te Simpelveld

Datum: 30-09-2019

Onder herfstige omstandigheden vond in het Zuid-Limburgse Simpelveld de 22e editie van de A t/m ZX-Markt plaats. Vanwege de gunstige locatie in de Euregio wisten ook veel bezoekers uit België en Duitsland de weg naar het evenement te vinden, waar de liefhebbers de goede sfeer door het wisselvallige weer niet lieten bederven.

Simpelveld is bij spoorliefhebbers natuurlijk vooral bekend vanwege het ‘Miljoenenlijntje’, de spoorverbinding van Schaesberg naar Simpelveld, waarop de in 1988 opgerichte Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij met fraai historisch materieel het mobiel erfgoed in stand houdt.
Op de laatste zondag van september ging het op het uitgestrekte terrein achter het stationsemplacement ook om ander mobiel erfgoed: Citroëns stonden centraal bij de A t/m ZX-Markt, waarbij tegenwoordig ook andere Franse auto’s welkom zijn.


Stuwende kracht achter het evenement is Frans Podbregar uit het nabijgelegen Brunssum. “Al besteed ik ook veel uit, hoor”, zo haast hij zich te zeggen. “We hebben een aantal heel actieve vrijwilligers, die het allemaal mogelijk maken.”
Na meerdere andere locaties in de regio, waaronder het seminarie Rolduc, vond de A t/m ZX-Markt nu voor het vijfde achtereenvolgende jaar bij het station in Simpelveld plaats. “De eerste keer dat we regen hebben”, aldus Podbregar. “Ik heb nog een kaarsje aangestoken in het klooster in Wittem, maar blijkbaar was Maria ons dit jaar niet gunstig gezind. Onze tent is al een paar keer dubbelgeklapt.”

Toch lieten bezoekers zich door het herfstweer niet weerhouden, en gelukkig regende het niet constant. Iedereen met een Franse auto kon deze parkeren op het terrein parallel aan de spoorlijn, waar ook de nodige aanbieders met onderdelen en automobilia te vinden waren. Een bezoeker uit Duitsland kwam met een Type A, terwijl ook een Limburgse C4F de vroegste Citroën-historie vertegenwoordigde.

Er was een aardige inbreng van Traction Avants, mede vanwege een toerrit van de regio Zuid van Traction Avant Nederland. “Al hebben helaas ook vanwege het weer niet zoveel mensen de toerrit gemaakt”, zei Frans Podbregar. De Tractions die er stonden, waren echter wel zeer de moeite waard, in diverse variaties: ‘malle plate’, ‘malle bombée’ en Familiale. Ook de eigenaar van een prachtige C4F trotseerde de regen en reed open, compleet met Limburgs vlaggetje op de auto.


Onder de overige aanwezige voitures een mooie blauwe B2 uit Duitsland, diverse 2CV’s, GSA’s, BX’en, CX’en, plus een enkele XM en C6. En al was Citroën veruit in de meerderheid, we zagen ook twee Peugeots en twee Renaults. Een CX 25 TRD Turbo Break van Duitse komaf was voorzien van een sticker met ‘La Stampa’ op de voorruit, een bekend Italiaans dagblad. “De auto uit 1985 is jarenlang gebruikt voor krantentransport, ik vond hem via een gebruikte-autosite met bijna 1,2 miljoen kilometer op de teller”, vertelt de eigenaar. “Per jaar werd er ongeveer 90.000 kilometer mee gereden. Na 13 jaar en al meer dan een miljoen kilometer kwam er een andere motor in en werd de versnellingsbak gereviseerd, maar toen kwam er een Mercedes Sprinter, die meer laadvermogen had. Toen werd de auto stilgezet en ik heb hem uiteindelijk vorig jaar na 20 jaar gekocht.”


Elders trekt een bruine 2CV de aandacht. Voorzien van een startnummer (59, dat ook het bouwjaar blijkt te zijn), Robergel-wielen en diverse andere aanpassingen, die al verraden dat het hier niet om zomaar een 2CV gaat. “Ik ben altijd gek op speciale projecten”, zegt eigenaar Theo Gouders uit Kerkrade. “Ik heb al Sahara’s zelf gebouwd, een Ami 6 Service met de techniek van een Méhari 4x4 en dit is ook iets bijzonders.” Wat héét: de 2CV is goed voor 110 pk, zo blijkt uit de technische informatie op de zijruit. Dat vermogen is te danken aan het motorblok uit een BMW R1200GS. Ja, inderdaad, een motorfiets. De dubbele carburateurs en de versnellingsbak zijn afkomstig uit een 2CV6, de remklauwen komen van een Axel en de schijven zijn de geventileerde remschijven van een C5. Je moet maar op het idee komen. “Van 0-100 accelereert hij in minder dan acht seconden. En de top? Bij 150 gaat het dak eraf”, grapt Gouders. Waarna hij in zijn racekuipstoel stapt en de harnasgordel vastgespt. “Ik moet nu weg, want ik wil Max Verstappen zien. Anders mis ik de race.” Het motorgeluid overtuigt meteen en zo snel hebben we nog nooit een 2CV zien wegrijden!

Natuurlijk ontbrak ook een HY als ‘foodtruck’, of in dit geval ‘koffietruck’ niet. Ook in andere lekkernijen was voorzien, terwijl de bekende mobiele bar van de CX Club eveneens aanwezig was. Diverse aanbieders van onderdelen en miniaturen hadden een gevarieerd aanbod, terwijl de Limburgse Citroëndealer Janssen Kerres een aantal nieuwe modellen exposeerde, waaronder een actuele C5 Aircross, die een ereplaats op het perron kreeg.

Reportage: René de Boer