Francisco Romãozinho

Datum: 20-03-2020

Francisco Romãozinho
(11 november 1950 – 12 maart 2020)

Temidden van de vele Franse rallyrijders die met Citroën successen behaalden, deed ook een Portugees met uitstekende resultaten van zich spreken. Francisco Romãozinho overleed medio maart op 69-jarige leeftijd.

Opgeklommen via nationale rally’s met een Mini Cooper trekt Romãozinho voor het eerst internationaal de aandacht door zijn overwinning in de rally Volta à Portugal met een ID in 1969, genavigeerd door landgenoot João Camas Mendes (in rallykringen beter bekend onder zijn pseudoniem ‘Jocamas’). Later dat jaar schrijft Romãozinho met een DS21 ook de TAP Rally op zijn naam, maar wordt daarbij ook wel een beetje geholpen door de nationale organisatoren, die om onduidelijke redenen de Lancia Fulvia van het Britse duo Tony Fall/Henry Liddon, die voor de DS aan de finish kwam, uit de uitslag haalden.

Korte DS
Het jaar erna rijdt Romãozinho de TAP Rally met een korte DS, een rallyprototype, waarmee hij als vijfde eindigt. In 1971 staan twee grote wedstrijden op het programma, opnieuw de TAP Rally en de Oostenrijkse Alpenfahrt, maar in beide rally’s haalt de Portugees de eindstreep niet. In 1972 is er opnieuw succes met de overwinning in der Volta à Portugal, maar met de spectaculaire groep 5-DS Proto valt Romãozinho in de TAP Rally voortijdig uit.

GS1120
In 1973 rijdt Romãozinho, nu met zijn oude navigator José Bernardo als bijrijder, ook twee rally’s met een GS 1220. In de TAP Rally start hij wederom met een DS 21 van het fabrieksteam van Citroën Compétitions met de derde plaats als resultaat. De daaropvolgende jaren rijdt Romãozinho telkens de Rallye de Portugal – Vinho de Porto, eerst met een GS en later met een CX, maar naast twee achtste plaatsen in 1974 en 1975 zijn er ook drie uitvalbeurten (1976-1978) als gevolg van technische problemen.

Visas
In 1980 wordt er in Portugal al met de Visa Super X rally gereden, nog voordat in Frankrijk de Trophée gebouwd wordt. Ook met de Visa is Romãozinho een aantal jaren actief, in 1982 krijgt hij ook de beschikking over een Trophée en het daaropvolgende jaar een Chrono. Met laatstgenoemde auto eindigt hij als tweede in de Volta à Portugal 1983. Aan het eind van dat jaar beëindigt Romãozinho zijn rally-activiteiten. Vervolgens leidt hij jarenlang de persafdeling van Citroën Portugal.

Tekst: René de Boer | Foto’s: Citroën Communication / Citroën Portugal