Feestje!

Datum: 09-09-2016

Donderdagavond 8 september waren we uitgenodigd in Aulnay-sous-Bois, bij de officiële lancering van de eerste release van de site Citroën Origins. Een bijzonder leuk initiatief, waarbij een eerste selectie van Citroëns getoond wordt - van de eerste 10HP 1919 tot de huidige modellen. 

U loopt virtueel rond de auto, gaat op eenzelfde wijze er in zitten, start de motor, laat de toeter horen en klikt de deur dicht. Daarnaast wordt het betreffende model in de reeks geplaatst en treft u hier scans van originele foto’s en documenten aan.

DS/SM
Toen de site enige tijd geleden live ging, was er commentaar op het niet-compleet zijn, met name de DS’en en SM’s ontbreken. Van de verantwoordelijke Arnaud Belloni begrepen we dat het een kwestie van tijd zal zijn om alle 800 (!) Citroënmodellen vanaf het begin hier een plaatsje te geven. We vingen op dat DS & SM wellicht deel gaan uitmaken van een specifieke site, waar dan ook het nieuwe merk DS een plek krijgt. We zijn benieuwd!

www.citroenorigins.fr


Verder spraken we ter plekke nog even met Alexandre Malval - de styling-directeur van Citroën.

CE: Dank voor de uitnodiging tussen dit prachtige erfgoed.
MV: En dank voor je komst! Voor wat betreft onze Héritage-collectie: het is niet alleen smullen voor historisch-geïnteresseerden zoals jij en jouw lezers, maar ook voor ontwerpers die bij ons in dienst komen. Het is schier verplicht voor hen om hier eens een paar dagen rond te neuzen de atmosfeer op te snuiven, deuren te openen... Zo zal men in aanraking met het Citroën-DNA komen.

CE: Is de nieuwe Conceptcar CXperience ook op die manier tot stand gekomen?
MV: Jazeker - en ik kan je verklappen dat het niet ‘zo maar’ een hersenspinsel of een bevlieging is. We geven hiermee aan welke richting we qua personenwagens willen gaan. En dat geldt ook voor C-segment, zeg maar: waar zich vroeger de GS en de BX bevonden. En een retour naar het D-segment zit er daarna aan te komen. De Chinese C6 is wat ons betreft een tijdelijke oplossing, er komen weer Citroën wereldauto’s die op alle continenten (wellicht met uitzondering van de VS?) verkocht kunnen worden. Het is specifiek de bedoeling dat we geen ‘speelgoedauto’ met rare frutsels presenteren, de geïnteresseerden kijken daar doorheen.


CE: Je noemt specifiek berlines - maar er was toch eerder ook nog sprake van een SUV-crossover?
MV: Ook daar kan ik positief op antwoorden. Zoals we al eerder gemeld hebben gaat er een seriematige afgeleide van conceptcar Aircross komen; eerst volgend jaar in China, daarna ook voor de rest van de wereld. Plus willen we de klanten later verrassen met een compacte SUV/Crossover.

CE: Hoe moeten we de uitbouw van het toekomstige Citroën-gamma verder zien?
MV: Er is een besluit genomen dat ‘alles mogelijk zal zijn’ - mits het financieel haalbaar voor ons is. Een cabriolet? Waarom niet. Dit alles zal bovendien wel aan 1 strikte principiële voorwaarde voldoen: het moet passen in de PSA-strategie, die aan Citroën het maken van comfortabele en redelijk geprijsde ‘belevingsauto’s’ heeft toegedicht. Een ultra-luxe berline of sportieve coupé -if any- zal men uitsluitend bij de premium-collega’s van DS Automobiles kunnen aantreffen.