Exit Meeke/Nagle

Datum: 25-05-2018

Citroën Racing trekt aan de noodrem voor Meeke/Nagle

Het Iers/Britse duo Kris Meeke/Paul Nagle komt dit seizoen niet meer voor Citroën Racing in het WK Rally (WRC) in actie. De sportafdeling onder leiding van Pierre Budar reageert daarmee op de reeks van incidenten waarbij de genoemde rijderscombinatie betrokken was.

“Vanwege een uitonderlijk hoog aantal ongevallen, waarvan er enkele bijzonder zwaar waren en serieuze gevolgen hadden kunnen hebben voor de veiligheid van het team, en in aanmerking nemend dat de genomen risico’s niet werden gerechtvaardigd door de sportieve belangen die op het spel stonden, heeft Citroën Racing beslten, de deelname van Kris Meeke en Paul Nagle aan het WRC 2018 te beëindigen. De beslissing treedt in werking vanaf de Rally Italia Sardegna 2018 en we zullen op korte termijn de rijderscombinaties van het team voor de rest van het seizoen 2018 bekendmaken. De inschrijvingen van C3 WRC’s voor Craig Breen/Scott Martin en Mads Østberg/Torstein Eriksen voor Sardinië blijft gehandhaafd”, aldus een officiële verklaring van Citroën Racing.

Citroën-sportdirecteur Pierre Budar wordt geciteerd: “Dit was geen eenvoudige beslissing, omdat het een rijder en een bijrijder betreft, maar het besluit is grotendeels gebaseerd op veiligheidszaken die onder mijn verantwoordelijkheid als teambaas vallen. Op die basis hebben we ervoor gekozen, deze beslissing als een preventieve maatregel te nemen.”

De meest recente crash van Kris Meeke en Paul Nagle, afgelopen weekeinde in Portugal, was er één teveel. Foto: WRC


Afgelopen weekeinde crashte Kris Meeke met zijn C3 WRC zwaar tijdens de WK-rally van Portugal en wie de beelden van de zwaar beschadigde auto ziet, kan enige verbazing niet onderdrukken dat rijder en bijrijder met de schrik vrijkwamen. Het was bepaald niet de eerste crash van Meeke, die met Citroën in totaal vier WK-rally’s won, in 2015 in Argentinië met de DS3, in 2016 in Portugal en Finland, ook met de DS3, en vorig jaar in Mexico, waar hij de eerste zege met de C3 WRC liet aantekenen. Ter herinnering: ook toen vergooide hij met een excursie naast het parcours op de laatste klassementsproef nog bijna de overwinning en alleen door de oplettendheid van bijrijder Nagle vond Meeke toen nog een uitweg vanaf een parkeerplaats voor toeschouwers (!) om weer op het juiste tracé te komen. Dit jaar leek Meeke in Mexico opnieuw op weg naar de zege, maar verspeelde die kans door een stuurfout in de slotfase. Op Corsica was het een fout van bijrijder Nagle bij het voorlezen van de ‘pace notes’ die een goed resultaat in de weg stond. Ook in Zweden raakte Meeke van het parcours. En ook in de afgelopen jaren was er een reeks aan incidenten. Sommigen trekken de vergelijking met Meekes vroegere mentor Colin McRae, die ook vaak bij ongevallen betrokken was, maar McRae werd in de loop van zijn carrière wat minder onstuimig en won ook regelmatig, wat bij Meeke niet echt het geval is. Vorig jaar al kreeg Meeke tijdens de WK-rally van Polen een onvrijwillige pauze om de boel mentaal weer een beetje op een rijtje te krijgen, maar nu was de meest recente crash in Portugal de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen.

Commentaar:

“Nieuwe bezems vegen schoon”, luidt het spreekwoord, en dat schijnt ook het geval bij Pierre Budar, sinds januari van dit jaar in functie als sportdirecteur van Citroën. De sfeer in het team is sinds zijn aantreden een stuk beter, zo horen we vanuit het WK Rally, en de beslissing om Kris Meeke na de zoveelste crash aan de kant te zetten, toont aan dat Budar ook niet terugdeinst voor onaangename beslissingen, waar zijn voorganger toch veelal de weinig effectieve strategie van ‘pappen en nathouden’ leek te volgen.

Dat Meeke snel is, lijdt geen enkele twijfel, maar aankomen behoort in de rallysport ook tot de doelen, want anders heb je nooit een tastbaar resultaat. Hoe het met Citroën in het WK nu verder gaat, is een interessante vraag. Met Østberg heeft het team in ieder geval een capabele man in huis, Breen blijft een beetje steken met de status van eeuwig talent, en Loeb heeft al meerdere malen aangegeven geen zin te hebben in een volledig WK-programma, wat trouwens ook niet met zijn bestaande verplichtingen voor Peugeot in het WK Rallycross te combineren zou zijn. Als Citroën echt kampioen wil worden, is het aantrekken van titelverdediger Sébastien Ogier de enige serieuze optie. De vorige sportdirecteur Matton kreeg daarvoor niet de benodigde middelen, maar het is te hopen dat Budar wel het budget voor elkaar krijgt om de Franse rijder aan Citroën te binden. Anders blijft het bij incidentele successen, en dat kan voor een fabrieksteam niet het doel zijn.

Tekst: René de Boer | Foto: WRC