DS-World Paris opent zijn deuren

Datum: 04-12-2013

Prikkeling van àlle zintuigen

door Wouter Jansen | illustraties Citroën Communication

We maakten er al melding van in ons vorige nummer : de kersverse Parijse showroom voor exclusief de DS-reeks, in het hartje van de Triangle d’Or – de Gouden Driehoek, aan de zuidkant van de Avenue des Champs-Élysées. Vanaf 27 november jongstleden bent u hier van harte welkom, om kennis te maken met deze Distinctive Series van Citroën - mocht u dat nog niet op een andere manier gedaan hebben.

 

We staan er misschien niet vaak genoeg bij stil, maar met de lancering van de nieuwe DS-reeks heeft Citroën een heel bijzondere prestatie geleverd. Op een moment dat met name de Duitse merken het begrip premium-segment trachtten te claimen kwam Citroën met een gedurfd idee:  wij gaan in frontale aanval op deze Germaanse poging tot monopolie. En al waren er in de directiekamers geluiden te horen die het hier niet mee eens waren, men zette door. En wat een succes is het een viertal jaren later geworden. Mede door het vlot inspelen op de soms ingewikkeld in elkaar zittende fiscale regels van bepaalde landen (we noemen geen namen...) is het succes waarvan de grootste optimisten droomden niet alleen geëvenaard, maar zelfs overtroffen. En het is als we onze bronnen links en rechts mogen geloven nog verre van afgelopen. In het oude Europa niet, maar misschien nog wel meer in het Verre Oosten en Latijns-Amerika, waar het begrip Franse Luxe op een eenzame hoogte staat. Of het nu mode, parfums, juwelen –en nu dus ook auto’s- betreft. Achter de in zwart, champagnekleur en karmozijnrood uitgevoerde strakke maar tegelijkertijd klassieke gevel van de DS World aan de Rue François Premier gaat een bijzondere belevingswereld schuil. Op 600 vierkante meter, over drie verdiepingen verdeeld vindt u hier alles wat met deze premium-Citroëns te maken heeft – de naam DS Universe was misschien een meer toepasselijke geweest? Daarnaast wordt aandacht aan verschillende vormen van moderne kunst en artisticiteit geschonken.

Vijftien

Het primaire doel van een showroom –het verkopen van auto’s- wordt weliswaar niet helemaal vergeten, maar deze plek moet breder gezien worden. De bezoeker wordt ondergedompeld in een wereld van ingetogen luxe, grote namen en creativiteit. Wat dat eerste betreft: ter gelegenheid van de opening werd een gelimiteerde serie van de DS3 gelanceerd, exclusief ter plekke beschikbaar: de DS3 DS World Paris – in een oplage van niet meer dan vijftien stuks. Het betreft een model in een matte asgrijze tint met ‘n matbruine kleur (‘Trinitario‘) op het dak en achteruitkijkspiegels - tinten die speciaal werden ontworpen voor dit model. Het interieur is voorzien van verfijnde materialen. De stoelen, de omlijsting van het dashboard, de knop van de versnellingspook en de centrale armleuning zijn gemaakt van bruin nappa leer met beige stiksels. De genummerde eiken badge, ingelegd op de omlijsting van het dashboard, maakt elk model uniek. Ditzelfde hout is terug te vinden aan de binnenzijde van de deuren. De Citroën DS3 DS WORLD PARIS is voorzien van het benzineblok van de 120 VTi, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.


"De Citroën DS3 DS WORLD PARIS werd speciaal ontworpen om de opening van DS WORLD PARIS te vieren en geeft de sfeer die daar heerst weer"

Thierry METROZ - directeur design van de DS-lijn.


Lifestyle

Citroën wil van de DS World een gastvrije plek maken, waar de nieuwste modellen ontdekt kunnen worden. Met een knipoog naar het verleden, want er zal hier ook steeds een ‘klassieke’ DS getoond worden. Een link naar het verleden die een aantal decennia verre van vanzelfsprekend was, maar waarvan men de kracht voor marketing en publiciteit heeft (her)ontdekt. Naast de DS3 in gesloten of cabrio-vorm, de DS4 en DS5 worden hier al direct de dieppaarse Faubourg-Addictversies getoond, die de luxe op een nog hoger plan weten te tillen. Daarnaast wordt de experimentele Wild Rubis getoond – het studiemodel dat waarschijnlijk in de loop van dit jaar op de (vooralsnog uitsluitend) Chinese markt gaat komen. Over de ins & outs van dit model hebben wij u in vorige CitroExperts al uitgebreid geïnformeerd.

Kopers van een nieuw exemplaar worden hier in de watten gelegd. Zij krijgen de auto thuis afgeleverd en er is een haal- en brengservice voorzien bij reparaties en onderhoud. Toch is het alles niet alleen opgezet om nieuwe klanten te werven, degenen die al een model uit de reeks bezitten worden evenmin vergeten. Zo worden er culturele evenementen georganiseerd via de DS Privilège-club – wat te denken van de mogelijkheid een DS23 te huren, al dan niet met chauffeur?!

Verder wordt er het nodige aan lifestyle-accessoires aangeboden. Zaken die één ding gemeen hebben: de cultuur van de traditionele Franse luxe. Vaak met de hand gemaakt, gebruikmakend van hoogwaardige materialen. Ter gelegenheid van de opening werd de DS 48H-tas gepresenteerd. Volgens de omschrijving van dit kleinood in het persbericht betreft het “... een elegante reisgenoot die gemaakt is van volnerf kalfsleer, Franse oorsprong heeft en getuigt van uitzonderlijke kwaliteit. De tas werd vervaardigd door de Tanneries Roux en uitgewerkt door het Franse lederwarenatelier Renouard. Het gladde leer wordt op bepaalde plekken geaccentueerd door een leren reliëf dat de DS-signatuur subtiel weergeeft.” Wij zouden het niet mooier kunnen zeggen.

Geur

De inrichting van de ruimtes kan het beste als ‘vol met emoties en fantasie’ worden omschreven. Een creatief spel tussen lijnen, kleuren en lichtval. Op deze manier wordt naast een ontspannen atmosfeer ook de ideale plek gecreëerd om de auto’s ten volle tot hun recht te laten komen. Een speciaal woord voor een kroonluchter, voorzien van negenhonderd klokjes van geblazen glas, gemonteerd op glasvezelfilamenten. De DS Sofa, ontworpen door het DS-team uit Vélizy, lieten wij u al eerder in onze kolommen zien. Een deel van de wandbedekking bestaat uit het leer zoals dat in de auto’s verwerkt wordt, samen met het gereedschap dat bij de bewerking ervan wordt gebruikt.

Een bezoek aan de DS World is werkelijk een feest voor alle zintuigen. Scentys, specialist in parfumverspreiding, ontwierp samen  met de beroemde parfumeur Antoine Lie,  een uitzonderlijke geur die volop de DS-atmosfeer uitstraalt. Een combinatie van gember en kardemom, irispoeder en transparante muskus, op een achtergrond van cederhout uit China en vetiverwortel uit Haïti. Mocht u dit mee naar huis willen nemen, dan is er goed nieuws – het kan ter plekke als kaars worden aangeschaft. Tot slot wordt de perceptie van geluid –of juister gezegd: muziek- evenmin vergeten. ‘Cousu mots’ is de speciaal gecomponeerde achtergrondmuziek, ontwikkeld door Sixième Son. ‘Je kan het als het ware aanraken’, zo laten de componisten weten. Het is een mix van jazz, klassiek, elektro en experimentele muziek. Het nodigt uit te genieten van de loungeachtige sfeer. Om het CitroGevoel te versterken bevat het ook jingles, geluidseffecten en interviews met beroemde Citroënrijders.

Wanneer u deze regels voor het eerst leest, zijn wij nog niet in de DS World geweest. Iets dat hopelijk begin februari zal veranderen, wanneer Citroën de tweede renaissance zal ondergaan: die van de lancering van de nieuwe C-reeks en bijbehorende filosofie. Maar dat evenement lijkt meer plaats te horen in de nabijgelegen showroom C_42.

DS World, 33, Rue François Premier, 75008 PARIS

Geopend van maandag tot en met zaterdag tussen 10u00 en 19u30

www.dsworldparis.fr


 

"We willen dat DS WORLD PARIS een plek is voor de avant-garde, in het middelpunt staat van de creatieve gemeenschappen. We zullen dus evenementen kiezen of creëren die een afspiegeling zijn van dat universum en verrassen door durf en knowhow slim te combineren"

Julien Faux - verantwoordelijk voor evenementen bij de Direction Communication van Citroën


Sjanghai

DS World Paris is niet de eerste plek in de wereld om op deze buitengewone manier Citroëns topmodellen in het zonnetje te zetten – het is de tweede. De primeur was op 28 maart 2013 voor Sjanghai. Niet toevallig, want China is intussen de belangrijkste markt voor Citroën geworden.

Deze showroom wordt niet ‘gehinderd’ door een klassieke omgeving als in Parijs en heeft niet alleen een strak interieur, maar ook het uiterlijk ademt helemaal de sfeer van de 21e eeuw. Plaats van vestiging in de prestigieuze Nanjing Road. Opvallend is trouwens dat er in China verder een kleine dertig DS Stores zijn – ook in de nieuwe DS-reeks gespecialiseerde toonzalen, maar een stukje eenvoudiger dan de DS World.


Accessoires

Wie helemaal 'into' DS is, kan natuurlijk niet zonder: de lifestyle-accessoires die niet alleen praktisch maar ook nog eens prachtig zijn. Een riem, tas, manchetknopen, een pen of als tegenhanger daarvan: een chique USB-stick. Ter plekke te koop.