Drie maal is scheepsrecht?

Datum: 29-10-2019

De financiële wereld is opgewonden; zou de fusie tussen PSA en FCA er nu toch gaan komen?

Voor de eerste poging moeten we ruim 50 jaar teruggaan, toen er alleen nog sprake was van 'Citroën' en 'Fiat'. Maar die ketste af, omdat de toenmalige president De Gaulle zijn 'Franse Ziel' niet aan de Italianen wilde verkopen. Wat overbleef was een samenwerking op het gebied van bedrijfswagens, met als eerste exponent de Citroën C32/C35. Citroën werd daarna opgenomen in de PSA-groep en Fiat breidde zijn macht uit tot zo'n beetje de enige autofabrikantenkoepel van Italië. 
Kort geleden circuleerden serieuze geruchten dat PSA en Fiat toch weer aan het daten waren, maar daar leek Renault een stok tussen de spaken te gaan steken. Dat laatste is nu van de baan en onder leiding van Carlos Tavares blijkt een nieuwe poging te worden ondernomen, volgens een persbericht van 30 oktober 2019.

Wat bij het doorgaan daarvan ontstaat, wordt heel erg groot: Citroën, Peugeot, DS Automobiles en Opel/Vauxhall aan de ene kant en van de andere zijde van de Alpen (en van de Atlantische Oceaan) Fiat, Alfa-Romeo, Abarth, VM Motori, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep, RAM Trucks en Mopar. Met name die laatste groep lijkt interessant voor PSA, want men zou dan bij de herintroductie van een van de Franse merken -men sprak kort geleden over 'uitsluitend Peugeot'- in de VS van het Chrysler-netwerk gebruik kunnen maken. Hoe realistisch dit allemaal is en per wanneer dat zou gebeuren, is nog onduidelijk. We houden u op de hoogte.