Citroëns op Interclassics 2024

Datum: 15-01-2024

Van “sortie de grange” tot volledig elektrisch

Reportage: René de Boer

Van 11 tot en met 14 januari vond in de hallen van het MECC in Maastricht de jaarlijkse beurs Interclassics plaats, de toonaangevende klassiekerbeurs van ons land. Onder de prachtige auto’s waren ook tal van Citroëns te vinden. CitroExpert toog naar Zuid-Limburg voor een impressie.

“Wij zijn er nu voor het vijfde of zesde jaar. Voordat wij er waren, was er helemaal niemand met Citroëns, nu zijn er wel een paar aanbieders. Voor ons is het heel goed om hier te zijn, een prima beurs.” Ad van der Horst staat samen met zoon Thijs op zijn beursstand geïnteresseerden te woord. De geëxposeerde auto’s vormen een vrolijk gekleurd geheel, met een oranje Méhari en een felgele 2CV, plus een beige Dyane. De grijze 2CV Charleston lijkt in deze veelkleurige omgeving zelfs bijna wat saai, maar het is wel een bijzondere auto, want met origineel Nederlands kenteken en met slechts 18.000 kilometer op de teller. “Mensen zijn soms verbaasd dat je nog steeds zulke auto’s kunt vinden, maar het blijkt”, lacht Thijs van der Horst.

De Van der Horsts, die iedere beursdag tussen het Brabantse Erp en Maastricht heen en weer rijden (“Zeker ’s avonds als het rustig is redden we het in een uur en een kwartier, dat is goed te doen”), zijn ook dit jaar weer tevreden over hun deelname. “We hebben veel bekenden ontmoet, maar ook veel nieuwe mensen leren kennen, dus wie weet wat daar weer uit voortkomt”, zeggen ze. De lat ligt wel hoog, zo weten ze uit eerdere jaren: “Hier komen geen sleutelaars, mensen willen mooie, complete auto’s zien. Dan mag het ook best wat duurder zijn, als de kwaliteit maar goed is”, zo stelt Ad van der Horst. “En bovendien is door de locatie het publiek heel internationaal: Duitsland, België, Frankrijk. Voor ons top!”

Even verderop staat Burton, waar een volledig elektrische 2CV in vrolijk oranje de aandacht trekt. Het prototype, dat de aanduiding E0001 meekreeg, werd bij Burton volledig uit nieuwe onderdelen opgebouwd en in eigen beheer geproduceerd. De elektrische aandrijflijn werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de Franse markt en de regelgeving aldaar, Burton gebruikt de auto om verder te ontwikkelen en aan te passen aan de Nederlandse situatie voor elektrische auto’s. De auto is momenteel goed voor een vermogen van 14,5 kW en een actieradius van 90 km. De 105 Ah-accu (ongeveer 10 kW) kan met een snellader in 3,5 uur worden opgeladen, laden via het 230V-netwerk duurt zeven uur. De kit maakt het mogelijk om elke 2CV om te bouwen zonder volledige restauratie of andere aanpassingen aan carrosserie of chassis. En over chassis gesproken: naast de elektrische 2CV staat een rijdend chassis van hetzelfde type, dat volop aandacht trekt.

Elders in dezelfde hal wordt bij Citroën Parts een Méhari nieuw opgebouwd uit de talrijke onderdelen die het Belgische bedrijf levert dankzij de samenwerking met de Méhari Club de Cassis. De bekende catalogus (nog steeds gewoon op papier) is er ook voor dit jaar weer. Bij Etoiles Classiques vinden we een prachtige en originele Ami 6 in het wit, die door de vakjury bekroond wordt als de “best preserved car” van de beurs, een fraaie erkenning en een bewijs dat je niet altijd een Ferrari, Porsche of iets vooroorlogs hoeft te hebben om in de prijzen te vallen.

Sander Aalderink van de bekende 2CV Garage is ook al een aantal jaren een vaste exposant op Interclassics. “Ik denk zeker dat deelname aan een beurs als deze zinvol is.  Kijk, vroeger op Citromobile en nu ook op Citro Classica heb je natuurlijk een publiek dat vrijwel 100 procent op Citroën gericht is. Maar dat zijn mensen die ons doorgaans wel kennen. Hier, op een meer algemene beurs, kunnen we nieuwe potentiële klanten aanspreken. Het is echt gebeurd: mensen komen voor een Porsche, vinden niet wat ze zoeken, maar hebben het geld in de zak en zien dan opeens dat een 2CV ook wel heel leuk is… Dat is het leuke van een evenement als dit.”

Aalderink heeft als altijd een leuke selectie A-types meegenomen, waaronder twee 2CV’s in besteluitvoering, één in originele staat als “sortie de grange”, of te wel schuurvondst, en één prachtig gerestaureerd exemplaar uit Belgische productie. Bijzonder is ook een gele Méhari 4x4, de originele auto die door de fabriek is gebruikt op publiciteitsfoto’s, wat Aalderink aan de hand van het kenteken (804 CYR 75) laat zien met foto’s in het boek “La Citroën Méhari de mon père”. Ook een elektrisch aangedreven 2CV ontbreekt hier niet.

Er tegenover is de stand van Auto Vlaardingen en Vlaardingen Classics, waar twee DS’sen en twee CX’en te vinden zijn. Ook elders op de beurs komen we nog enkele D-types tegen, waaronder een “Concorde”, een Chapron-creatie uit 1962, en enkele cabrio’s, hoewel minder dan enkele jaren geleden. In de hal waar de diverse autoclubs hun onderkomen hebben gevonden, is opnieuw de Citroën SM Club present met een eigen clubstand inclusief twee prachtige auto’s, een zilvergrijze Mylord en een exemplaar in de kleur feuille dorée. Al met al was het bezoek aan de Maastrichtse beurs weer een groot genoegen, we kijken alweer uit naar de volgende editie!