Citroën op de Techno Classica

Datum: 18-04-2015

Nog tot en met aanstaande zondag (19 april) zijn de hallen van de ‘Messe Essen’ in de gelijknamige stad in het westen van Duitsland gevuld met allerlei moois op autogebied. De 27e editie van de ‘Techno Classica’, voor velen de start van het old- en youngtimerseizoen, overtuigt met een enorme hoeveelheid standhouders van over de hele wereld, klaar voor de 190.000 bezoekers die de beursorganisatie verwacht. Ook voor Citroënliefhebbers is er volop moois te vinden.

Citroën Deutschland is er als importeur van de merken Citroën en DS (zoals we dat tegenwoordig politiek-correct moeten zeggen) vertegenwoordigd met een eigen stand. Op het Citroëngedeelte vinden we de GS met allerlei aerodynamische pijlen erop, die is gebruikt voor vele publiciteitsfoto’s, een Ami 6, een 2CV Sahara en een C4 Cactus in speciale ‘Aventure’-uitvoering. Het standgedeelte van DS is gevuld met een nieuwe donkerblauwe DS 5, een vroege DS Break, een DS 21 Pallas met tweede neus en een DS Cabrio met derde neus.

Traditioneel zorgen de diverse Duitse Citroënclubs op de bovenverdieping van het oudste gedeelte van het beurscomplex voor de invulling van de ‘André Citroën Strasse’, waar ditmaal ‘Les Jouets Citroën’ het thema is. Wie een overzicht van de fraaie, in opdracht van André Citroën vervaardigde, miniaturen onder deze naam verwacht, wordt teleurgesteld, al is er wel één ‘Citroenette’ met elektromotor te zien. Voor de rest zijn er heel wat vitrinekasten gevuld met recentere Citroën-modelauto’s, alsmede tal van Citroëns in schaal 1:1, waaronder een Acadiane met kampeer-opbouw, een Traction Avant, een XM, een SM en de nodige DS’en.

De Duitse SM Club heeft als altijd een eigen stand, met replica’s van een SM Espace en een SM Mylord en een reguliere uitvoering. Ook bij een aantal standhouders zien we Citroëns, zoals bij de Zwitser Lucas Hüni, die twee jaar geleden een prachtige stand vol met DS’en had. Nu laat hij daarvan nog een gele Italiaanse versie zien, oogverblindend mooi gerestaureerd door Vincent Crescia. Erachter staat een 2CV Sahara. Prijs op aanvraag. Dat geldt niet voor een BX 4TC in straatversie uit de homologatieserie van 200 stuks, waar de Zwitserse eigenaar heel enthousiast ‘210.000’ op geschreven heeft. Met de afkorting ‘VB’ ervoor, wat staat voor ‘Verhandlungsbasis’, dus er kan nog over worden gepraat. Al lijkt het ons sterk dat hij de auto voor zelfs maar een prijs die in de richting komt kwijtraakt. Maar ja, met de huidige gekte in de markt voor oldtimers en klassiekers weet je het maar nooit… Wie nog naar de ‘Techno Classica’ wil, heeft tot en met zondag aanstaande de tijd. Openingstijden, zondag van 9.00 tot 18.00 uur.

Tekst & foto's René de Boer