C5 Aircross

Datum: 18-04-2017

Dinsdagmorgen 18 maart heeft Citroën de eerste officiële beelden en informatie van de nieuwe C5 Aircross vrijgegeven. De auto zal op de show van Shanghai aan pers & publiek worden getoond en is duidelijk geïnspireerd op de eerdere Aircross-concept. Het model heeft vloeiende maar krachtige lijnen, een ruim interieur en is bovendien van de soepele CAC-vering voorzien: schokbrekers met de « Progressive Hydraulic CushionsTM ».
De C5 Aircross zal rond september in China op de markt komen, voor andere landen (>> Europa) duurt dat ruim een jaar langer; men meldt eind 2018.

 

 


De nieuwe Citroën C5 Aircross - goedbeschouwd een primeur voor het merk met de Double Chevron, want eerdere modellen in deze klasse werden samen met andere fabrieken ontwikkeld, of eigenlijk: Citroën kocht het ontwerp van een andere fabrikant: Mitsubishi. Laten we even een rondje om de auto maken: het front is duidelijk dat van de nieuwste generatie Citroëns. De motorkaplijn is lang en hoog, wat de auto een robuuste uitstraling geeft.
 
Motoren
In China is de C5 Aircross leverbaar met de nieuwste benzinemotoren met 165 en 200 pk en de EAT6 e-shift automaat. Daarnaast is er een première voor Citroën: de Plug-In Hybrid PHEV e-AWD aandrijflijn bestaande uit een 200 pk verbrandingsmotor en twee elektrische motoren (1 voorin en 1 achterin) die een totaal vermogen van 300 pk bieden waarmee de C5 Aircross de krachtigste  seriegeproduceerde Citroën ooit wordt. Er zijn vier gebruiksmodi: 100% elektrisch (gegarandeerd bereik tot 60 km), Hybride voor lange ritten zonder opladen, Gecombineerd en 4X4. Met deze nieuwe techniek kan de accu worden opgeladen tijdens het remmen of vertragen of via de verbrandingsmotor tijdens het rijden.
 
Vering
C5 Aircross introduceert de nieuwe ‘Progressive Hydraulic Cushions’-ophanging, schokdempers met hydraulische druklagers, een innovatie van Citroën die ook in de toekomstige modellen van het merk zal kunnen worden toegepast. Voor de ontwikkeling van deze nieuwe ophanging zijn 20 patenten aangevraagd.
De werking is in wezen eenvoudig: terwijl een klassieke vering bestaat uit een demper, een veerpoot en een mechanisch druklager, voegen de Progressive Hydraulic Cushions aan weerszijden twee hydraulische druklagers toe - één voor rebound en één voor compressie. Zo werkt de vering in twee fases afhankelijk van de belasting: Bij licht in- en uitveren vangen de veerpoten en de demper samen de verticale bewegingen op zonder gebruik te hoeven maken van de hydraulische druklagers. De aanwezigheid van deze hydraulische druklagers biedt een grotere veeruitslag waardoor het ‘vliegend tapijt’ effect ontstaat dat je het gevoel geeft over de oneffenheden van het wegdek te vliegen. Bij zwaarder in- en uitveren werken de veerpoot en de demper samen met de hydraulische druklagers die de beweging progressief afbouwen waarmee de hardheid van de aanslag kan worden gestuurd. In tegenstelling tot klassieke, mechanische druklagers die de energie absorberen, maar er ook een deel van teruggeven, absorbeert en verwerkt een hydraulisch druklager deze energie. Er is dus geen stuitereffect. Met deze innovatieve techniek en in combinatie met het vanwege zijn comfort befaamde EMP2-platform biedt de C5 Aircross Comfort met een hoofdletter C.

 
Rijhulpsystemen
De nieuwe C5 Aircross is uitgerust met een veelheid aan systemen die ingrijpen bij gevaarlijke omstandigheden of de berijder assisteren indien hij/zij er de gedachte niet helemaal bij heeft. Een opsomming van deze zaken vindt u hieronder:
• Traffic Sign Recognition
• Dynamic Light Assist
• Active Safety Brake
• Adaptive Cruise Control met Stop-functie
• Active Lane Departure Warning
• Active Blind Spot Monitoring
• Vision 360°: voor een beeld van de omgeving via 180° camera's voor- en achterop de auto.
• Grip Control, in combinatie met specifieke 19 inch Mud & Snow banden.
• Hill Assist Descent Control
 
Online
Een nieuwe auto, zeker voor de Chinese markt, kan niet zonder een grote hoeveelheid aan communicatiemogelijkheden. Zo vinden we hier het nieuwste 3D online navigatiesysteem, Citroën Connect Nav met talrijke functies, gekoppeld aan een 8 inch capacitief scherm en werkend met spraakherkenning voor de bediening van de functies Navigatie, Telefoon en Media. Daarnaast is er Mirror Screen (Apple CarPlayTM ) voor een veilig gebruik van alle apps van een smartphone via het touch screen. Het weerbericht en verkeersinformatie is continu ter beschikking en via inductie kan een smartphone draadloos worden opgeladen.
 
Inzittenden
Er zijn voorin hogergeplaatste stoelen met superzachte zittingen en comfortabele rugleuningen met optionele stoelverwarming en een doorontwikkeld multipunt-massagesysteem (8 massagepunten in de rugleuning). De bestuurder en passagier kunnen hun eigen programma (5 keuzes) instellen.
Achterin zijn er grote, comfortabele stoelen met een rugleuning die tot 27° versteld kan worden. Een brede armleuning met inklapbare bekerhouders. Veel been- (201 mm) en hoofdruimte (954 mm).
Uitstekende isolatie van de rij- en aerodynamische geluiden dankzij de dubbele voorzijruiten met een isolerende tussenlaag en extra aandacht voor de isolatie van het motorblok. Het AQS ‘Air Quality System’ is een nieuw systeem dat de luchtkwaliteit in het interieur bewaakt. Het automatische aircosysteem is voorzien van een hoog rendement actief koolstoffilter dat stofjes van buitenaf tot 2,5 µm filtert. AQS past op basis van informatie via een vervuilingsensor de ventilatiemodus in het interieur automatisch aan zodat de lucht in de auto wordt gezuiverd. Citroën zal overigens in 2018 in de C5 Aircross de technologie Clean Cabin introduceren die het niveau van de luchtkwaliteit op het centrale scherm weergeeft.
 
Bagageruimte
Er is een elektrische achterklep met handsfree bediening voorzien, door je voet onder de bumper door te bewegen. Deze heeft verder een brede opening, vierkante en ruime (482 liter) bagageruimte.
De bagageruimtevloer met twee niveaus maakt het mogelijk om afgescheiden ruimtes te creëren om kleine spullen op te bergen. Met de Magic Handle kunnen de achterstoelen (1/3 – 2/3) moeiteloos worden neergeklapt vanuit de bagageruimte, kan een vlakke laadvloer worden gecreëerd.
 
Met een lengte van 4,50 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,67 m is de C5 Aircross een middelgrote auto in het SUV-segment.

Bekijk de video's!

Evolutie binnen het merk:

Presentatie China 18 april 2017:

Grip Control & Hill Assist Descent Control: