Zoenend en zwaaiend

Datum: 20-02-2017

Onderzoek Citroën: vriendelijkheid, geen frustratie overheerst in de auto

Automobilisten gaan vooral vrolijk de weg op, zo blijkt uit onderzoek van CSA Research in opdracht van Citroën onder automobilisten in Europa. CSA Research onderzocht het gedrag van automobilisten in de auto. De resultaten laten zien dat de auto met name verbindt: er wordt naar hartelust gezwaaid, gegroet, gezoend en zelfs de liefde bedreven in de auto.

Citroen & You

Het onderzoek vormt de basis van een nieuwe campagne van Citroën: Citroën & You. In deze campagne brengt Citroen mensen en hun ervaringen in beeld. In een hoofdfilm en een aantal korte filmpjes wordt getoond wat de auto’s, technologieën en services van Citroen bieden om de rijbeleving te versterken. Een typisch voorbeeld van de eigenzinnigheid van het Franse merk met Nederlandse roots Nederlandse roots, aangezien grondlegger Andre Citroën Nederlandse voorouders had. De campagne is te bekijken via www.citroeninspiredbyyou.com

Zwaaien, bedanken & liefde

Volgens het onderzoek bedanken automobilisten andere medeweggebruikers gemiddeld 4.303 keer in hun hele leven. Daarmee is het bedanken van andere medeweggebruikers de meest uitgevoerde handeling door automobilisten. Ook muziek is populair in de auto: automobilisten luisteren maar liefst 3.918 keer naar luide muziek in de auto terwijl zij gemiddeld 3.917 keer zelf hardop meezingen.

Niet alleen het bedanken van andere weggebruikers is populair, ook het groeten van mensen tijdens het rijden staat in de top-5 meest uitgevoerde activiteiten in de auto. Ruim 3.122 keer in ons leven groeten wij een iemand tijdens het rijden, of dat nu een voetganger, fietser of andere automobilist is.

Ook intiemere handelingen vieren hoogtij in de auto. Gemiddeld deelt de Europese automobilist 2.432 zoenen uit in de auto (op de mond of op de wang) en bedrijven we 4 keer de liefde in de auto.

Anne Lobbes, woordvoerder van Citroën Nederland: “Autorijden blijft een vrolijke bezigheid, zo blijkt ook uit dit onderzoek. De top 5 activiteiten in de auto zijn allemaal vrolijk. Anderen bedanken, groeten, zingen of gewoon genieten van het uitzicht om ons heen zijn populaire bezigheden. De auto geeft ons vrijheid, een manier om te ontspannen en nieuwe plaatsen te ontdekken. De auto verbindt mensen. Die ervaringen passen ook perfect bij het merk Citroën, dat eigenzinnig is en het beste uit de mensen wil halen.”

Arnaud Belloni, Senior Vice President Marketing & Communicatie Citroën: “Deze campagne illustreert de vernieuwing van het merk in een jaar waarin veel lanceringen gepland zijn. Het is het moment bij uitstek om te laten zien wat Citroën is: een populair, klantgericht merk. Een merk dat zich door zijn klanten laat inspireren en ze de service biedt die ze willen. Bovenal laat het zien dat Citroën begrijpt wat automobilisten willen en waarvoor zij de auto gebruiken.“

Tekst & illustraties: persbericht Citroën