PSA Group: Voor het derde jaar op rij groei

Datum: 23-02-2017

Tijdens een persconferentie in Parijs maakte de PSA-groep de resultaten over het boekjaar 2016 bekend. Voor het derde jaar op rij was er sprake van groei op drie fronten: de winst uit de bedrijfsactiviteiten van de automobieldivisie nam met zes procent toe, de verkoop nam met 5,8 procent toe tot een totaal van 3,15 miljoen auto’s en de netto financiële positie werd versterkt dankzij een positieve free cash flow van 2,7 miljard Euro.

“Dat zijn resultaten waarop we trots kunnen zijn, en ik bedank dan ook heel in het bijzonder alle medewerkers”, benadrukte PSA-bestuursvoorzitter Carlos Tavares tijdens de persconferentie. Op basis van de behaalde resultaten stelt de raad van bestuur de algemene vergadering van aandeelhouders voor, voor het eerst sinds 2011 weer een dividend uit te keren. Voorgesteld wordt een winstdeling van € 0,48 per aandeel.

Tavares verklaarde de goede resultaten met name door de efficiëntieprogramma’s ‘Back on track’ en ‘Push to pass’, waarmee het tij bij de PSA-groep na jaren van verliezen is gekeerd. “Het gaat om meer bedrijfsmatig denken, een meer competitieve instelling, zodat elke medewerker het beter wil doen dan zijn collega’s, en het genereren van waarde”, aldus Tavares.

De Portugees noemde ook de positieve gevolgen van het productoffensief bij de drie merken Peugeot, Citroën en DS, dat inmiddels in volle gang is. Hij memoreerde dat de PSA-groep met de Citroën C3 en de Peugeot 3008 twee kandidaten in de finaleronde van de Auto van het Jaar-verkiezing heeft. “We gaan door op de ingeslagen weg waarmee we in de komende jaren ieder jaar voor elk merk en in iedere regio een nieuw model brengen”, zei de topman.

C.F.O. Jean-Battiste Chatillon zette de cijfers van de groep nader uiteen. Vorig jaar namen de baten van het concern als geheel, gecorrigeerd voor wisselkoersverschillen, met 2,1 procent toe. De opbrengsten van de automobieldivisie stegen met 2,7 procent. De opbrengst uit normale bedrijfsvoering bedroeg 3,235 miljard Euro, een toename van 18 procent ten opzichte van 2015. Een grotere afzet, een betere prijsrealisatie en lagere vaste- en productiekosten waren de voornaamste redenen van de groei.

Voor 2017 verwacht de groep een stabiele afzetmarkt in Europa, Latijns-Amerika en Rusland en een groei van 5 procent in China. Naar aanleiding van de behaalde resultaten werd de margedoelstelling voor de komende drie jaar naar boven bijgesteld tot 4,5 procent met een doelstelling van 6 procent in 2021.

Uit zichzelf ging Tavares niet in op de overnamebesprekingen met General Motors over de merken Opel en Vauxhall, maar uiteraard kwam dit onderwerp in de vragenronde ter sprake. Ook hier hield Tavares zich terug, maar sprak wel zijn vertrouwen uit in de toekomst van het Duitse merk: “We geloven dat er kansen zijn om er een kampioensmerk van te maken.” Bij een eventuele overname zou PSA op technologiegebied wel leidend moeten zijn, zo benadrukte de topman.

Tekst & foto : René de Boer